Daar zijn we dan!

18 november 2015 - Lubwe, Zambia

Mulishani!

Daar zijn we dan! We zijn alweer 5 dagen in Zambia! We gingen van Lusaka naar Samfya naar Lubwe. Het werd steeds primitiever! In Lusaka hebben we nog lekker kunnen genieten in het hostel met z'n vijven. We werden van hot naar her gestuurd na een urenlange zoektocht naar simkaarten om contact met het thuisfront te kunnen houden. 's Avonds hebben we een verfrissende duik in het o zo grote zwembad (not) genomen. De volgende dag begon onze lange dag met een goed ontbijt. We hebben lang gewacht en nog veel langer in de bus gezeten (10u!). De bus was zo volgeladen dat je letterlijk en figuurlijk bij elkaar op schoot zat. De hele reis hebben we Zambiaanse kindjes op onze schoot gehad, waar we veel lol mee hebben gehad met klapspelletjes.'s Nachts kwamen we aan in het o zo donkere Samfya. Gelukkig stond daar een taxi op ons te wachten die ons naar de lodge heeft gebracht. We konden daar echter niet meteen terecht, want door een harde storm waren de daken van de kamers weggewaaid. Eenmaal aangekomen in een andere lodge kregen we alledrie een eigen kamer, luxe voor Zambiaanse begrippen. Het duurde maar even voordat we alledrie op de kamer van Reineke gingen slapen. Roos kwam gillend binnen omdat er huidskleurige salamanders en een vleermuis op haar kamer zaten. Nienke had kakkerlakken op haar kamer. De volgende ochtend werden we vroeg verwacht op onze eerste trainingsdag. We volgen de training Helping Mothers Survive Bleeding After Birth, een training die verloskundigen leert om gestructureerd te handelen bij een fluxus post partum (bloeding na de bevalling). Nadat we het certificaat hebben behaald willen we deze training in Lubwe gaan geven. De groep bestond uit 20 verloskundigen. Wat ons opviel, was dat meer dan de helft mannelijke verloskundigen waren. Dit zien we niet in Nederland! Na twee dagen hard zwoegen, veel studeren, oefenen en stress hebben we ons certificaat behaald! Tijdens de training hebben wij afscheid genomen van Femke en Marjolein, die naar Kasaba gaan. Na de training hebben wij een MamaNatalie ontvangen (een simulatiepop) en gingen we op weg naar Lubwe met een tussenstop in Samfya om boodschappen voor een week in te slaan. In Lubwe scheen geen winkel te zijn. In Lubwe werden we verwelkomd door de Sisters en naar ons huis begeleid. Het is ook echt een huis met meerdere kamers, waar we alleen regelmatig zonder stroom zitten. Vandaag zijn we voor het eerst naar het ziekenhuis geweest waar we een rondleiding hebben gehad en waar we kennis hebben gemaakt met alle aanwezige medewerkers en patiënten. Het is een fantastisch ziekenhuis met uitzicht over het meer! De zwangere vrouwen die buiten Lubwe wonen gaan vanaf 32-36 weken zwangerschap al naar het ziekenhuis en verblijven daar totdat ze bevallen zijn, zodat ze sowieso op tijd in het ziekenhuis zijn voor de bevalling. Er zaten best wat vrouwen, dus we hopen heel wat bevallingen mee te maken! We zijn ook naar de markt gelopen, waar alle kinderen joelend naar ons toeliepen om op de foto te mogen! We hebben zo ongeveer het hele dorp begroet met Mulishani (hoe gaat het?). Iedereen is heel vriendelijk en verwelkomt ons met open armen! Morgen gaan het echte werk op de verloskamers beginnen. We hopen dat we de komende tijd voldoende internet hebben om jullie op de hoogte te houden!

1. Johan:
    18 november 2015
    Wat een prachtig verhaal. Wat maken jullie veel mee en wat leuk allemaal, behalve dan het ongedierte en geen stroom.
  2. Margreet:
    18 november 2015
    Hai Rosemiek,Reineke en Nienke.
    Wat ontzettend leuk jullie verslag te lezen. Wij leven hier ontzettend met jullie mee! Gefeliciteerd met het behalen van jullie certificaat.
    Nog maar 5 dagen in Afrika en al zoveel meegemaakt.Fijn dat jullie niet alleen zijn.
    Succes met jullie eerste stagedag morgen.
    Liefs Margreet
  3. Diete Harrewijn:
    Hoi Rosemiek, Reineke en Nienke
    Wat leuk om weer iets over jullie stage te lezen en te zien. Wat hebben jullie al veel beleefd met elkaar. Top dat jullie je certificaat hebben behaald. Bevalling daar meemaken zal ook weer een bijzondere ervaring zijn. Succes.
    Lieve groet Diete
  4. Ingrid de Jong:
    19 november 2015
    Wat een mooi verhaal en dit is nog maar het begin. We volgen jullie met plezier, zet 'm op daar!