Mulishani muzungu?

1 december 2015 - Lubwe, Zambia

Hallo allemaal,

De eerste vier dagen van het geven van onze trainingen zitten erop. We zeggen wel trainingen, maar zoveel mensen hebben we nog niet getraind. We lopen tegen de Afrikaanse tijd aan, die loopt 24 uur achter ;). De mensen komen namelijk niet opdagen, veel te laat of zelfs een dag later. Naar aanleiding van een gesprek met onze begeleidster vandaag kwam de echte waarheid boven water: De mensen hier zijn pas bereid om een training te volgen als er een goede beloning aan vast zit. Gelukkig was bij ons een drankje na afloop van de training en een goed pushend woordje van onze begeleider naar de staff toe goed genoeg. Vandaag hadden we namelijk de grootste opkomst van alle dagen en was de training super leuk met 5 kakelende dames die elkaar onderling stiekem in het Bemba hielpen met de antwoorden van de toetsen. Alsof wij dat niet door zouden hebben... ;)

Afgelopen weekend hadden we een weekendje vrij waarvoor we een leuke safari hadden gepland. Deze kon echter helaas niet doorgaan. Deze safari hopen we volgende week alsnog in een dag te kunnen doen. Volgens de Sister die nog nooit in dit nationaal park is geweest is dit mogelijk!

In plaats van de safari hebben we er samen met onze klasgenootjes uit Kasaba een leuk dagje winkelen van gemaakt in Mansa, de hoofdstad van de provincie. Het duurde even voordat we ons vervoer hadden geregeld, aangezien we dit niet helemaal op tijd hadden geregeld. Na vele tussenstops en met een omweg kwamen we aan bij de supermarkt, waar in de volle zon Jingle Bells heerlijk weerklonk. Dit klopte voor ons gevoel niet in de zomer. Eindelijk konden we onze vrouwelijke dingetjes weer kopen: heerlijke Radler, oreo, chocola, scrub en marsmallows. Gelukkig waren we net op tijd met het afrekenen van onze boodschappen voordat de sfeerverlichting aanging: de stroom viel namelijk ook hier uit! Dit klopte voor ons: kerst in het donker!

Vervolgens wilden we traditionele omslagdoeken kopen, waar iedereen hier mee loopt. Dit was ook een hele happening. Onze taxichauffeur en medereiziger, overigens beide mannen, zouden ons een goed zaakje aanwijzen op een traditionele sfeervolle markt. Voor we het wisten stonden we met ons vijven met nog eens vijf mannen in een hokje waar geen omslagdoek te bekennen was. De angst bekroop ons wel even. Gelukkig kwam er al snel een man aanlopen met zijn armen vol met mooie lappen stof. We werden afgezet waar we bij waren, maar we hebben de winkel verlaten met een grote tas met omslagdoeken.

Op de terugweg naar Lubwe werd de auto volgeladen met mensen, baby's en huishouden. Met een matras op ons dak maakten we ons klaar voor de reis terug. Drie biertjes voor de chauffeur verder kwamen we veilig terug in Lubwe. Na 3u en een dwingend telefoontje van onze begeleider kwam dan eindelijk de taxi voor Marjolein & Femke naar Kasaba. Het was een mooie dag!

Zondag hebben we een kerkdienst gevolgd in de local taal: Bemba. We verstonden er niks van, maar hebben van het Afrikaanse gezang genoten.

Mashitilo: een klein dorpje dat op een half uur lopen van Lubwe zou liggen. Dit bleek alleen wel een dik uur lopen te zijn. Hier moesten we een brief vanuit Nederland bezorgen. Ook dit was een hele beleving. Twee vrouwen die in vis handelden leidden ons de weg. Na elk huis in het dorp te hebben gezien en bergen met vis (gedroogde guppies) te hebben verzameld kwamen we aan bij het goede huis. Ondertussen hadden we ook alle kinderen van het dorp achter ons aan lopen! De mevrouw was niet thuis en dus begon onze wandeling weer terug. Na een tussenstop voor lokaal gebrouwen Zambiaans bier en danspassen met de aangeschoten buurtbewoners, kwamen wij gebakken (rood!) thuis.

We hebben een erg leuk weekend gehad en kunnen er weer een weekje tegenaan!

1. Diete Harrewijn:
    1 december 2015
    Wat hebben jullie weer veel beleefd. Hopelijk komen er nu nog meer mensen naar jullie klasje nu jullie een beloning krijgen. De komende week hebben jullie weer genoeg om te snoepen.....wat kun je daar dan van genieten. Succes met jullie lessen en werk in het hospitaal. Ben benieuwd of de safari nu doorgaat. Lieve groet Diete
  2. Henk en Alie Lindeboom:
    7 december 2015
    Hallo Rosemiek, heel leuk om over jullie belevenissen te lezen. Zo'n Afrikaanse kerkdienst zal ook best een belevenis zijn. Het zingen daar is al heel bijzonder. Dan kun je niet op je stoel blijven zitten denk ik. We wensen jullie nog veel plezier daar. Hoop voor jullie dat de safari door is gegaan. groetjes daar.