Time flies!

8 december 2015 - Lubwe, Zambia

We zijn alweer bijna aan het einde van onze stage: nog 3 dagen te gaan!

We hebben inmiddels ons doel voor onze training bereikt! We hebben 20 mensen van het ziekenhuis volledig kunnen trainen en 5 mensen grotendeels. Dit resulteerde in een high five van onze begeleider en mensen die behaalde scores onderling gingen vergelijken! Tijdens de training hebben we veel gezellige momenten gehad. Echter een moment sprong eruit: we konden niet stoppen met lachen, gieren en brullen toen een van onze participants een blaaskatheter gebruikte als navelklem!

We eindigden onze werkweek met een prachtige bevalling! Niet een kind, maar twee: een tweeling! We hebben deze mevrouw 's ochtends tijdens de zwangerencontroles gezien. Ze had toen wat buikpijn en bleek al 3 cm ontsluiting te hebben! We waren aan het duimen dat deze mevrouw die dag nog zou bevallen!  Het duimen heeft dus geholpen! In eerste instantie leek het tweede kindje in stuitligging te liggen. We hoopten dus op twee vliegen in een klap! Echter bleek het tweede kindje toch niet in stuitligging te liggen, maar dit mocht de pret van de bevalling niet drukken. Twee gezonde jongetjes werden geboren. Het tweede kindje kwam ter wereld als Superman (met z'n handje voor z'n hoofd). Met deze gezonde jongens staat de teller op 14 jongetjes en 2 meisjes die wij geboren hebben zien worden!

Zaterdag was het eindelijk zover: onze eerste mini safari: een voorproefje op de echte safari in Livigstone! De wekker ging vroeg en Marjolein en Femke stonden weer op de stoep! Samen met twee sisters (waarvan een een mooie grote roze zonnehoed op had), de driver en zijn twee kinderen gingen we op weg naar Kasanka National Park! Het was een mooie middag op een fantastische plek in een rustgevende omgeving! We hebben nijlpaarden, zebra's, krokodillen, apen, antilopes, vleermuizen, kikkers en enge rupsen gespot! Daarnaast hebben we vele enge (hoge!) boombeklimmigen gemaakt! De driver nam als souvenirtje zakken met olifantenpoep mee (wij hebben de olifanten net gemist) om medicatie mee te maken!

Bij terugkomst hebben we nog een leuk klein Sinterklaasavondje gevierd, het was namelijk 5 december! Femke en Marjolein hadden een mooi gedicht voor ons gemaakt die we onder het genot van pepernoten hebben gelezen!

Ze hebben gezellig bij ons gelogeerd, omdat we de volgende dag namelijk weer vroeg uit de veren gingen voor ons volgende leuke tripje: De Mumbuluma Falls! Het was een mooie waterval waar je kon lopen en zwemmen. Tot grote verbazing van onze taxichauffeur kunnen wij muzungu's (blanken) zwemmen! Het was een heerlijk relaxed dagje met een heerlijk verfrissende duik!

's Avonds hebben we een tweede Sinterklaasavondje gehouden met ons drietjes. Onder genot van warme  chocolademelk met marshmallows, pepernoten van de moeder van Nienke en cadeautjes en een gedicht van de moeder van Roos hebben wij een heerlijk avondje gehad. Ook na die avond is Sinterklaas bij ons vertrokken en begon onze laatste werkweek de dag erna.

Een week van outreach, presentatie en voorbereiden van ons vertrek naar Livingstone staat ons op te wachten. Time flies when you're having fun!

PS: de foto's die op de blog staan zijn van slechte kwaliteit. Om ze kunnen te plaatsen moeten we een foto van een foto op de IPad maken. We hopen in Lusaka de goede versies te kunnen plaatsen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Johan:
    9 december 2015
    Wat hebben jullie het daar ontzettend gezellig, maar ook heel leerzaam.
    Eigenlijk toch ook wel een soort van vakantie, prima toch!
    Hele leuke, soms ook wel een beetje enge fotos zoals die krokodil waar jullie zo te zien vlakbij stonden.
    Veel plezier nog.
    Gr Johan
  2. W.j.muilwijk:
    10 december 2015
    Hallo lieve verloskundigen,
    De tijd vliegt om,vooral als je zoveel meemaakt in die weken.BV.als je met 5 mannen in een klein hokje zit is dat een hele belevenis.Zelfs de goede sint heeft jullie niet vergeten.Al met al het"bevalt"goed.Tot besluit van de druk bezette weken hebben jullie nog een leuk uitstapje te-goed.
    BE CAREFULL!!
    Hart. groet,
    Oma en opa M.
  3. Ineke:
    13 december 2015
    Hallo Roos en andere dames,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien.
    Jullie hebben veel meegemaakt en geleerd.
    Leuke en minder leuke ervaringen opgedaan.
    Prachtige kinderen op de wereld geholpen.
    Geniet nog van de laatste dagen en alvast een goede reis terug.
    Lieve groet, Ineke.